VR, AR och digital marknadsföring

Virtual reality (VR) och augmented reality (AR) har länge varit populära ämnen i teknikvärlden. Men nu, med snabba framsteg inom teknologin, börjar dessa verktyg även så smått att ta sig in i digital marknadsföring. Vi vill ägna denna text åt att utforska hur dessa verktyg potentiellt kan revolutionera marknadsföringens framtid.

VR erbjuder möjligheten att, genom digital teknik, helt och hållet fördjupa användare i en annan verklighet. Detta kan öppna upp för otroligt engagerande och minnesvärda marknadsföringsupplevelser när plattformarna verkligen tar fart i människors vardag. Ett exempel kan vara att erbjuda en virtuell rundtur – kanske i en butik, på ett hotell eller kanske rent av ett helt resmål. Denna typ av marknadsföring kan ge potentiella kunder en  känsla av platsen innan de beslutar sig för att göra ett köp eller en bokning.

AR, å andra sidan, lägger till digitala element till vår fysiska verklighet. Innan AR-glasögonens kommande genomslag sker detta primärt genom kameran på våra smartphones. En vanlig tillämpning av AR inom marknadsföring är att låta kunderna ”prova” produkter hemifrån. IKEA’s AR-app tillåter till exempel kunder att se hur en möbel skulle se ut i sitt eget hem innan de gör ett köp. Detta har visat sig vara ett mycket effektivt verktyg för marknadsföring och allt fler företag lär anamma denna teknik i sinom tid.

VR- och AR-teknologier är oerhört kraftfulla, inte minst eftersom de har förmågan att skapa en starkare koppling mellan varumärken och kunder. Något som är helt centralt inom all form av marknadsföring av företag, produkter och tjänster. Genom att ge kunderna möjlighet att ”uppleva” erbjudande på ett mer interaktivt sätt så kan företaget skapa en djupare förståelse och uppskattning för produkten/tjänsten.

Utöver detta så erbjuder VR och AR en ny väg till anpassad marknadsföring. Företag kan anpassa sina virtuella eller förstärkta upplevelser baserat på användarens beteende och preferenser. Detta kan göra att marknadsföraren kan skapa en betydligt mer relevant och engagerande marknadsföringsupplevelse.

Det finns dock utmaningar inom denna teknik. Utveckling av VR och AR kan vara kostsamt, särskilt då hårdvaran ännu inte har nått bred användning i människors vardag. Tekniken kräver dessutom stor teknisk expertis i nuläget. 

I ljuset av dessa möjligheter och utmaningar för marknadsföring inom VR och AR: Vad kan vi förvänta oss av framtiden på detta område?

Det vore dumt att uttrycka sig i alltför tvärsäkra termer här. Faktum är att vi inte alls vet vad framtiden inom detta fält kommer att erbjuda. Vi kan endast spekulera. En sak är däremot säker: Användningen av dessa teknologier kommer att öka, även om vi inte kan säga exakt hur mycket. Med förbättringar i hårdvara och mjukvara – och med en rejäl dos ökad tillgänglighet – så kan vi förvänta oss att allt fler företag kommer att börja utforska hur denna potential för att förbättra sina marknadsföringsinsatser och göra sig till vinnare på den digitala arenan.

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär