TikTok och målgrupper 

Den som missat att TikTok har blivit en av världens största och mest populära plattformar har inte varit särskilt vaksam. Faktum är att det är svårt att tänka sig att ens någon som följer nyhetsflödet har missat den genomslagskraft som videoappen har – särskilt bland unga människor. Att TikTok förr eller senare skulle utgöra en utmärkt arena för reklam var väl få som tvivlade på. Nu har annonsering på plattformen dragit igång på allvar och allt fler företag tävlar om uppmärksamheten bland dess många miljoner användare.

Så, vad kan man generellt säga om annonsering på TikTok?

Vi rörde vid ämnet tidigare men det är värt att poängtera igen. Plattformen används av människor i alla åldrar men är överlägset mest populär bland de yngre. Närmare hälften av alla användare är mellan 16 och 25 år gamla. Reklamen i TikTok bör således skapas för och avse nå en yngre demografi – med allt vad det kan innebära.

Med detta sagt så finns det anledning att belysa en fälla som många företag gått i under TikToks första år i livet. Många ser nämligen på videoplattformen som en kontext där användarna nästan uteslutande är barn och tonåringar. Detta är ett misstag. En gigantiskt stor del av användarna, som vi betonar ovan, är yngre vuxna. Vuxna som har arbeten, tjänar pengar och som i hög grad påverkas av reklam. De företag vars produkter eller tjänster primärt riktas mot människor som är yngre än 30 gör gott i att påminnas om detta faktum. Det finns mycket pengar att tjäna för den som spelar sina TikTok-kort rätt framöver.

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär