SEM (SEARCH ENGINE MARKETING)

Lyckad digital marknadsföring handlar i mångt och mycket om att lyckas rikta rätt budskap, till rätt personer vid rätt tidpunkt. Problemet är detta kan vara mycket svårt. Inom de allra flesta branscher finns stor konkurrens. Stora som små aktörer tävlar konstant om kunderna, och man försöker paketera sina tjänster och sin reklam på ett sätt som ska tilltala just den målgrupp man riktar sig mot. Allt fler företag vänder sig till digitala mediebyråer för att få hjälp att synas och höras i bruset bland andra. På Biz Media vet vi att ett av de mest effektiva sätten att nå kunder till lägst pris heter Search Engine Marketing (SEM).

Funderingar kring SEM?

  • SEM

SEM (SEARCH ENGINE MARKETING)

Lyckad digital marknadsföring handlar i mångt och mycket om att lyckas rikta rätt budskap, till rätt personer vid rätt tidpunkt. Problemet är detta kan vara mycket svårt. Inom de allra flesta branscher finns stor konkurrens. Stora som små aktörer tävlar konstant om kunderna, och man försöker paketera sina tjänster och sin reklam på ett sätt som ska tilltala just den målgrupp man riktar sig mot. Allt fler företag vänder sig till digitala mediebyråer för att få hjälp att synas och höras i bruset bland andra. På Biz Media vet vi att ett av de mest effektiva sätten att nå kunder till lägst pris heter Search Engine Marketing (SEM).

Funderingar kring SEM?

  • SÖKOPTIMERING

Vad är SEM?

SEM syftar i korthet till att generera så många klick som möjligt utan att kostnaden blir orimligt hög. Det handlar om att nå de människor som söker på nätet efter just den tjänst som företaget i fråga erbjuder. Högkvalitativ SEM innefattar ett stort mått sökordsanalys för att man ska kunna producera texter (annonser, utskick, artiklar etc.) som är attraktiva för målgruppen. Vad söker de på? Och hur kan vi se till att synas i sökresultatet? Det är viktigt att ständigt påminna sig om det faktum att massvis med konkurrenter tävlar om uppmärksamheten från samma personer som det egna bolaget riktar sig mot. Det har aldrig varit viktigare att leverera slagkraftig marknadsföring online. SEM är utan tvekan ett av de mest effektiva sätten att, som företag, växa på en marknad med allt högre konkurrens.

SEM har många likheter med SEO (Search Engine Optimization), men trots att de båda med fördel används parallellt ska de inte förväxlas med varandra. Till skillnad från SEO, som handlar om att få ett företag att synas högre upp på sökmotorernas organiska sökresultat, så är SEM betald marknadsföring på sökmotorerna. Man betalar alltså Google och/eller andra motorer för att synas så högt upp då människor googlar på en särskild sökfras. Då SEO är ett bra sätt för ett företag att synas för en bred massa, högt upp i den berömda köptratten, så är SEM istället ett mycket kostnadseffektivt sätt att nå specifika kunder i botten av tratten. Någonting som bevisligen ökar konvertering. Både SEM och SEO är fundamentala delar av ett företags digitala marknadsföring 2019. I ett ständigt växande digitalt landskap blir dessa marknadsföringsmetoder allt viktigare.

Den största styrkan hos SEM är att det driver den allra mest motiverade trafiken till företagets kanaler. Personer som i stort sett är redo att trycka på köp-knappen direkt, men letar efter ett bolag som kan ge den bästa dealen på varan eller tjänsten som de letar efter. Inga andra marknadsföringsmetoder fungerar på det här sättet. Det är därför som SEM under de senaste åren har blivit ett omåttligt populärt och effektivt verktyg för företag som vill öka sin ingående trafik och få verksamheten att växa.

Hur arbetar Biz Media med SEM?

SEM- och SEO-specialisterna som arbetar i Biz Medias team är experter på marknadsföring via sökfraser. Innan man påbörjar ett SEM-arbete kring vissa sökfraser är det oerhört viktigt att man gör ett ordentligt förarbete, och det är just vad som ingår i dessa tjänster. Tillsammans med kunden diskuterar vi möjliga vägar att gå gällande sökfraser och lägger sedan upp en strategi utifrån valda ord/fraser. Vad söker kunderna på? Vilka fraser har konkurrenter byggt sin SEM utifrån? Och ännu viktigare: Vilka fraser har de missat? På Biz Media försöker vi att alltid tänka utanför boxen på den ständigt föränderliga digitala marknadsföringsarenan. Vi strävar efter nya sätt att ge bästa möjliga resultat för minsta möjliga peng, vilket brukar uppskattas mycket av våra kunder.

En viktig del av vårt arbete med SEM är förstås att hitta rätt sökord och sökfraser för det specifika företaget. Men vi arbetar också aktivt med att lokalisera irrelevanta sökord, för att undvika användandet av dem. Dessa sökord är inte nödvändigtvis negativa för företaget, utan snarare onödiga att betala för. Låt säga att bolaget i fråga säljer glass. Vår uppgift är då att locka potentiella kunder bland människor som snabbt och enkelt kan få en strut att läska sig med i solen. Sökfrasen “glassrecept” kan därför ses som irrelevant att bygga reklam kring för exempelföretaget. Detta eftersom personerna som söker inspiration för glassrecept förmodligen inte är på jakt efter företagets produkter.

Förutom att SEM-annonseringen som vi driver för våra kunder fokuserar på en specifik sökfras så bygger vi också annonserna utifrån sekundära ord som har bevisat stor effekt på potentiella kunder. Det handlar om uttryck som kan vara mycket effektiva för att leda den redan intresserade personen mot ett köp. Uttryck som rabatt, deal, gratis frakt och köp är exempel på populära uttryck inom SEM.

Google är, som de flesta känner till, världens överlägset största sökmotor. Google Ads är således det mest populära och trafikdrivande annonsverktyget på marknaden. Ett verktyg som är helt centralt i Biz Medias SEM-tjänst. Google Ads är utformat så att annonsören endast betalar när företagets annons blir klickad på, så kallat Pay-Per-Click. Vilka priser som gäller beror på en rad olika faktorer som bestäms av Googles algoritmer, där auktinsmomentet är det mest avgörande. Annonsörer budar helt enkelt på klick. Andra faktorer som Google tittar på då de ska rangordna annonser är kvalitet på företaget/annonsören i fråga, hur sannolikt det är att annonsen ska få många klick och hur pass relevant sidan som annonsen leder till är för den googlade sökfrasen. Med hjälp av vår expertis inom SEO och landningssidor ser copywriters, designers och webbutvecklare på Biz Media till att ta fram sidor som gör att kunden värderas högt i Googles ögon. Alltid med både relevant och kvalitativt innehåll i fokus!

På Biz Media vet vi vad som kännetecknar bra SEM. Vi utvecklar sökmotorsannonser som är starkt sammankopplade med sökfrasen, tillsammans med content som går att härleda till den specifika kampanjen/annonsen, och vi leder besökaren till en sida som är anpassad just efter den givna målgruppen. När man tar del av våra SEM-tjänster får man hjälp med hela annonseringsprocessen, från förberedande analys till kommunikativt finlir i slutfasen. Vi hjälper kunderna att producera relevant och slagkraftiga annonser, vi sköter budgivningen i Google Ads och andra sökmotorer och vi ser till att rikta annonserna åt relevanta mottagare. Men vi stannar inte där. Biz Media jobbar med långsiktiga kundrelationer, och vi ser därför även till att ständigt analysera, utveckla och effektivisera den annonsering vi skapar för våra kunder.

Om du vill veta mer om hur Biz Media kan hjälpa ditt företag med Search Engine Marketing – Ring oss idag!

Kontakta oss