Sökmotoroptimeringens tre vinster

SEO-insatser har ett huvudsakligt mål, och låt oss först påminna om det. Målet är att företaget/varumärket ska nå högre än befintlig placering i sökmotorernas (primärt Googles) ranking. Större sökordskonkurrens kräver bättre åtgärder där optimalt optimerad copy i ett större antal texter är nyckeln.

Så, om jag kavlar upp ärmarna, gör det arbete som krävs och jobbar långsiktigt – helt enkelt: att jag lyckas med min sökmotoroptimering – vad kan jag då vänta mig för positiva resultat? För att motivera SEO brukar vi peka på tre vinster. Vi presenterar dem utan inbördes ordning:

  1. Mätbarhet

Så länge som marknadsföring och reklam funnits i det moderna samhället har möjligheten att mäta resultat varit eftersträvansvärd. Vi sätter mål och vidtar åtgärder för att nå dem, och olika marknadsföringsinsatser erbjuder olika nivåer av mätbarhet. 

I ena sidan av detta spektra har vi exempelvis affischer på stan som marknadsför ett event. Det är svårt att veta just hur stor genomslagskraft dessa har: D.v.s. hur många som sett dem och beslutat sig för att gå på eventet. I andra änden har vi SEO som är en insats som är otroligt transparent vad gäller mätbarhet i jämförelse med mer traditionella typer av marknadsföring. Företaget som sökmotoroptimeras kan enkelt jämföra vad insatserna kostat med vilket resultat de genererat.

  1. Lönsamhet

En grundläggande och mycket stark fördel med SEO-insatser är de väldigt ofta genererar betydligt mer vinst än vad de kostat. För en förhållandevis låg kostnad och med relativt små och få medel kan lönsamheten stiga enormt. Detta eftersom sökresultatsklättringen gör att betydligt fler människor besöker ens hemsida och blir varse om företagets produkter eller tjänster.

  1. Långsiktighet

För att beskriva den sökmotoroptimeringens fenomenala långsiktighet kan vi återbesöka jämförelseexemplet ovan:

En affisch på stan som marknadsför någonting fungerar bara så länge den sitter uppe. I det ögonblick då den rivs ned eller klottras över till oigenkännlighet har den noll påverkan på omgivningen. Den har alltså väldigt dåligt långsiktighet.

SEO syftar till att lyfta ett företag, en produkt och/eller en tjänst under lång tid framöver. Insatserna sker över tid i syfte att bygga en stark sida som Google och andra sökmotorer rankar högt under lång tid. Om arbetet genomförs på rätt sätt, kontinuerligt över tid, så görs företaget synligt för många fler och man kan sannolikt räkna med både ökad varumärkeskännedom och ökade vinster.

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär