Att välja teckensnitt

I en samtid där allt fler företag och branscher präglas av ökande konkurrens är det oerhört viktigt att sticka ut i mängden. Det finns förstås många sätt att lyckas med detta och en central del är att göra företaget och varumärket igenkänt genom gott designarbete. Här kan valet av teckensnitt spela en mycket viktig roll, och det är just den rollen som vi kommer att betona i denna artikel.

Står du inför val av teckensnitt i utformandet av ett varumärke? Då rekommenderar vi att du tar nedanstående faktorer i beaktning!

Sätt din Identitet

Grunden till alla grafiska beslut ska handla om varumärkesidentiteten. Du måste förstå ditt varumärke för att kunna välja ett passande teckensnitt. Det är nämligen teckensnittet som kommer att kommunicera företagets och varumärkets ton. Om ert företag exempelvis är historiskt, traditionellt och rakt igenom seriöst – ja, då lämpar det sig inte att välja en lekfull text. Motsatsen gäller förstås för det varumärke som vill kommunicera lättsamhet, glädje och känslan av bibehållet barnasinne. För dessa är det dumt att välja något alltför seriöst.

Kort och gott: Känn till ditt varumärkes identitet innan du fastslår teckensnitt!

Gör din research

Som i alla lägen är det oerhört bra att ”se sig omkring” innan beslut fattas. Vilka företag/varumärken ser ni upp till? Det kan med fördel vara företag i andra branscher än den egna. Vilket varumärke sänder de grafiska signaler som ni vill sända? Detta är ofta en viktig ledstjärna.

Läs på om teckensnitt

Det finns otroligt mycket att säga om teckensnitt och ju mer du känner till om detta, desto bättre förutsättningar för beslutsfattande. Googla och ta del av det som proffsen skriver och ta hänsyn till detta när du sätter din grafiska profil i sin helhet.

Säkerställ teckensnittets mångsidighet

I hur många olika sammanhang och syften kommer ditt teckensnitt att användas? Det är ofta en bra idé att välja en variant som kan göras både smal, tjock och snedställd om så behövs. Ett teckensnitt som kan anpassas för såväl logotyp som för längre sjok med brödtext kommer att vara fördelaktigt i marknadsföringsarbetet.

Fråga en vän

Fråga någon eller några som du litar på om valet av teckensnitt. Eller kanske ännu bättre: Fråga någon du litar på som dessutom besitter kunskap om ämnet!

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär