LANDNINGSSIDOR

Den allra största utmaningen för företag som är verksamma i 2019 års digitala landskap är att nå kunder. Oavsett om du har en fläckfri grafisk identitet och din corporate storytelling är spot-on så behöver du tänka utanför boxen för att nå ut till målgruppen och in i deras hjärtan. För att göra sig relevanta bland konkurrenter tar många företag idag hjälp av så kallade landningssidor. Det är en sida vars enda syfte är att leda trafik in till företagets befintliga hemsida.

Funderingar kring landningssidor?

LANDNINGSSIDOR

Den allra största utmaningen för företag som är verksamma i 2019 års digitala landskap är att nå kunder. Oavsett om du har en fläckfri grafisk identitet och din corporate storytelling är spot-on så behöver du tänka utanför boxen för att nå ut till målgruppen och in i deras hjärtan. För att göra sig relevanta bland konkurrenter tar många företag idag hjälp av så kallade landningssidor. Det är en sida vars enda syfte är att leda trafik in till företagets befintliga hemsida.

Funderingar kring landningssidor?

Vad är landningssidor?

Landningssidor är en del av företagets hemsida, men den fungerar något annorlunda än andra sidor på webben. Den fungerar nämligen som en slags sluss av trafik till den vanliga hemsidan. Trafiken utgörs av människor som googlat på vissa sökord eller sökfraser som går att koppla till företagets verksamhet. Landningssidor är alltså sökmotoroptimerade utefter vissa ord och fraser, och det kan hjälpa till i många lägen. Det spelar egentligen ingen roll om ditt syfte är att sälja varor/tjänster eller om du vill finna nya kunder. Landningssidan kan bevisligen lösa den trafik du behöver, och den leder till konvertering.

Ett viktigt syfte med en landningssida är att den ska skala av innehåll från sidan som inte är relevant för den specifika personens besök. Det ska vara så enkelt som möjligt för besökaren att hitta den vara, tjänst eller information som hen letar efter. Detta låter enkelt men är i själva verket inte helt okomplicerat. Landningssidan måste vara relevant, tilltalande och trovärdig för personen som besöker den. En sida som inte har de dygderna har man låg tillit till. Samtidigt måste sidan också vara lätt att manövrera på och fri från onödig information och, i sammanhanget, störande moment. Den huvudsakliga anledning till att landningssidor läggs som separata från den befintliga webbsidan är alltså att motverka distraherande och överflödigt innehåll. Ett viktigt inslag för att landningssidan ska generera optimalt resultat är att det finns en tydlig call-to-action på sidan. En knapp som leder dit besökaren, enligt sökordet/sökfrasen, kan vilja hamna.

Hur arbetar Biz Media med landningssidor?

På Biz Media skapar vi exklusiva landningssidor från grunden. Sidorna är anpassade för den specifika kunden vi arbetar med och lämnas över till företaget som ett komplett webbpaket. Varje sida byggs kring en särskild sökfras för att få bästa effekt. Vi kan ta ett påhittat exempel:

Ett företag som sysslar med hudvård i Stockholm erbjuder stadens bästa ansiktsbehandlingar till ett konkurrenskraftigt pris. Företaget i fråga har byggt en snygg och informativ hemsida där de berättar stolt om sin kunskap och erfarenhet inom ansiktsbehandling. Men det kommer inga besök, hur mycket de än optimerar sidan, eller hur mycket de än lägger ut på sin Instagram. De ligger helt enkelt för långt ner i Googles sökmotor när kunderna söker efter den bästa servicen. Om hudvårdsföretaget istället skulle komma till Biz Media skulle de rekommenderas att välja en landningssida byggt på sökfrasen sökfrasen “Ansiktsbehandling Stockholm”, för att, på så vis, klättra på Google.

Vi erbjuder alla våra kunder möjligheten att välja en eller flera landningssidor, beroende på hur många olika sökord och sökfraser de vill driva kunder ifrån. Ju fler landningssidor man sätter upp för ett företag desto högre ranking i sökmotorerna och större synlighet på nätet, naturligtvis.

Alla texter som Biz Media producerar för landningssidor skrivs av en professionell skribent. Texterna syftar inte bara till att vara sökmotoroptimerade, även om det är det huvudsakliga syftet. Det handlar också om att bygga text som säljer, informerar och som är korrekt och väldisponerad. Vanligt är att landningssidan innehåller en ganska omfattande genomgång av företaget och dess verksamhet. Detta för att besökaren snabbt ska kunna verifiera att det är ett seriöst bolag som hen har hamnat hos. Vidare är information om de tjänster som företaget erbjuder det primära på landningssidan. Varje tjänst beskrivs ingående och övertygande för att besökaren ska förstå att företaget besitter den kunnighet, och utstrålar den trygghet, som man som kund efterfrågar. Landningssidans text är alltså sökmotoroptimerad och skriven av en yrkesverksam copywriter, men den naturligtvis även grafiskt tilltalande. På Biz Media har vi designers som ser till att landningssidorna inte bara är tilltalande för Google, utan också tilltalande för ögat. Designen är stilren och innehåller viktiga komponenter som logotyp, kontaktinformation, tilltalande bilder och offertbegäran.

Landningssidorna som vi på Biz Media skapar för våra kunder har ett uppdrag – Att konvertera. Vi gör så att besökaren som funderar på att göra ett köp verkligen gör slag i saken och handlar. Sidorna skapas och läggs upp av ett antal personer som har just den kunskap som behövs för att de ska bli sökmotoroptimerade, textmässigt innehållsrika, designmässigt tilltalande och optimalt producerade för webben. Vi vet att våra tjänster inom landningssidor fungerar. Biz Media har nämligen lyft företag i alla möjliga branscher från botten till toppen på Googles och andra sökmotorers organiska sökningar. Vi når alltid goda resultat för våra kunder.

Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss