GOOGLE MY BUSINESS

Ett stenskott i framrutan har gjort att du snabbt behöver få tag på någon som kan reparera bilrutor. Du tar upp telefonen och googlar, och på skärmen dyker information om ett par olika företag i närheten upp. Öppettider, vägbeskrivning och telefonnummer. Varför just dessa företag? Och varför inte andra? Din geografiska position har stor påverkan på resultatet av din sökning. Oavsett vilken webbläsare du använder, vilken sökmotor du vänder dig till eller vad du söker efter så har positionen en avgörande betydelse för vad som kommer upp på din skärm. Det har visat sig vara väldigt viktigt att man, som företag, görs synligt i dessa lokala sökningar. På så sätt kan man nå fram till de som just nu söker efter den vara eller tjänst som du erbjuder. Ett av marknadens främsta verktyg för att sprida information till lokala kunder kallas för Google My Business.

Funderingar kring Google My Business?

GOOGLE MY BUSINESS

Ett stenskott i framrutan har gjort att du snabbt behöver få tag på någon som kan reparera bilrutor. Du tar upp telefonen och googlar, och på skärmen dyker information om ett par olika företag i närheten upp. Öppettider, vägbeskrivning och telefonnummer. Varför just dessa företag? Och varför inte andra? Din geografiska position har stor påverkan på resultatet av din sökning. Oavsett vilken webbläsare du använder, vilken sökmotor du vänder dig till eller vad du söker efter så har positionen en avgörande betydelse för vad som kommer upp på din skärm. Det har visat sig vara väldigt viktigt att man, som företag, görs synligt i dessa lokala sökningar. På så sätt kan man nå fram till de som just nu söker efter den vara eller tjänst som du erbjuder. Ett av marknadens främsta verktyg för att sprida information till lokala kunder kallas för Google My Business.

Funderingar kring Google My Business?

Vad är Google My Business?

Det råder inga tvivel om att de allra flesta söker på nätet när de vill hitta ett företag inom en särskild bransch. Google My Business (GMB) är ett verktyg som syftar till att hjälpa företag och organisationer att bli mer synliga i de lokala sökresultaten. När en potentiell kund som befinner sig i närheten söker efter just de varor eller tjänster som företaget i fråga erbjuder så vill de såklart vara ett av de första namnen som dyker upp på skärmen. Detta är ett bevisat effektivt sätt att nå nya kunder, och visa varför just mitt företag är ett bättre alternativ än konkurrenterna. Faktum är att det, inom de flesta branscher, har visat sig vara den viktigaste platsen att synas på för att nå framgång. Låter det bra? GMB är dessutom helt gratis att använda!

Google My Business handlar helt enkelt om lokal sökmotoroptimering. Verktyget har, under åren det funnits, förändrat villkoren för digital marknadsföring helt. Idag ska det vara en självklarhet. Driver du företag måste du använda dig av GMB för att synas och höras. Utan detta riskerar du att hamna i skuggan av dina konkurrenter, eftersom du sällan blir förstavalet i sökresultaten. Viktigt är också att se till att den information som finns på din googlesida är up-to-date och optimerad. Det finns exempelvis få saker skapar mer irritation än företag som har stängt när informationen på Google säger att det ska vara öppet. En uppdaterad och korrekt sida leder lokal trafik mot företaget, vare sig man vill leda dem till hemsidan eller till den fysiska lokalen.

Hur arbetar Biz Media med Google My Business?

Det är förvisso gratis att använda Google My Business, men tillgängligheten gör å andra sidan att konkurrensen är stor. För att lyckas nå framför konkurrenterna i den här typen av lokala sökningar måste man se till att Google får vad de vill ha. Och om det är någonting som vi på Biz Media är experter på så är det att känna till både fällor och möjligheter på världens överlägset största sökmotor. Vi har nämligen lång erfarenhet av att jobba med det här verktyget på Google. Stora och små företag inom många olika branscher har genom åren tagit vår hjälp när de vill hamna högre upp i sökresultaten.

När du som kund tar del av vår tjänst för Google My Business ser vi till att skapa det content som behövs för att ditt företag ska lyckas. Vid första kontakten utför vi en analys av ditt företag, era konkurrenter och av branschen. Vi är lyhörda och tar gärna emot specifika önskemål angående vilka sökord och sökfraser som företaget själva vill prestera högt på. Ju mer uppgifter och önskemål som vi får av kunden, desto bättre jobb kan vi göra! Det allra viktigaste att tänka på när man arbetar med GMB är att uppgifterna som anges om företaget stämmer överens med: 1) De som finns på hemsidan, och 2) De som stämmer överens med verkligheten. Kontaktuppgifter, vägbeskrivning, verksamhetsbeskrivning, tjänster, öppettider och adress är några av de uppgifter som ständigt måste hållas uppdaterade för att man ska få och behålla kundernas förtroende.

Google My Business kan vara ett mycket effektivt verktyg för den som vill nå högt i lokal sökmotoroptimering. Men arbetet måste kombineras med andra typer av kommunikation och marknadsföring. Ett väl utfört arbete med GMB hänger på en tilltalande grafisk identitet, korrekta och välformulerade texter och en pålitlig och väldisponerad hemsida. På Biz Media har vi en bredd inom digital media som gör att vi kan hjälpa ditt företag att putsa till kommunikationen på alla sätt och vis. Det är en stark bidragande faktor till varför vi lyckas prestera väl när vi arbetar med GMB för våra kunder.

Vill du veta mer om hur Biz Media kan hjälpa ditt företag med Google My Business? Kontakta oss för att boka ett kostnadsfritt möte redan idag!

Kontakta oss