Undvik designmissar i mobilen

Det finns någonting som alla företag i alla branscher tjänar på i dagens internetlandskap: Nämligen en responsiv hemsida som fungerar bra vid mobilanvändande. För många kanske detta låter som en självklarhet, men faktum är att många designers och utvecklare upplever det som svårt att uppnå önskat resultat gällande detta.

Trots att mobilanvändandet varit stort under många år så finns det fortfarande många fällor att gå i. I den här texten kommer vi att fokusera på några av dem och också skina ljus på hur man som webbdesigner kan undvika att trilla dit.

Fälla 1) Att inte satsa på högkvalitativ navigering på alla enheter

En sak är säker: Storleken på skärmen kräver olika navigering av en hemsida för att sidan ska korrespondera optimalt på alla typer av enheter. När vi efterlyser konsekvenstänk i det här sammanhanget menar vi att man – som webbdesigner – måste säkerställa att alla sidor ser ut och känns bra för såväl desktop som för mobil eller andra enheter.

Fälla 2) Att använda för många bilder och videos

Den här fällan är faktiskt tvådelad. Att använda alltför många bilder och videos kan, ur ett rent estetiskt perspektiv, göra att hemsidan känns rörigt. Men framförallt: en alltför stor mängd media kan påverka användarbarheten negativt. Detta eftersom det kan leda till att hemsidan upplevs som betydligt trögare. Försök därför att implementera en lagom mängd bilder/videos.

Fälla 3) Att försöka följa innehåll

Ett övergripande tips inom webbdesign, särskilt för mobil, är att försöka hålla layouten och sidan så ren som möjligt. Det som inte ska finnas med på slutresultatet av sidan ska helt enkelt tas bort. Vi betonar detta eftersom det vi kallar för dolt innehåll gör att sidan upplevs som långsammare.

Fälla 4) Att inte designa sidan utifrån vad kunden förväntar sig

Ju mer vi känner till våra kunder/vår målgrupp, desto bättre. Detta gäller inte bara i texten på sidan utan också, i allra högsta grad, designen. Vi frågar oss: 1) Vem vill vi nå? 2) Vad erbjuder vi och hur kan vi på bästa sätt sända signaler som korresponderar med dessa båda? Den grafiska profilen utvecklas när vi satt företagets identitet.

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär