Konsten att välja sökord

Valet av sökord och/eller sökfraser är det viktigaste valet som man gör inom sökmotoroptimering. Det är därför av största vikt att man känner till hur man kan tänka innan man tar ett slutgiltigt beslut och börjar producera text.

Hur ser konkurrensen ut för ett för mig relevant sökord? Svaret på frågan ställs för att bestämma vad som krävs av mig för att nå hög ranking för en viss fras. Nästa fråga jag ställer är: Hur mycket SEO-kraft är jag beredd att lägga? Alltså, hur mycket tid och pengar vill jag avsätta för att nå högt i sökresultatet på det specifika ordet?

Om jag exempelvis säljer kläder så kommer kortare och bredare sökord så som ”Hoodie” att vara väldigt konkurrensutsatta. Väldigt många företag säljer just den här produkten och jag står därför inför en svår utmaning. Om jag däremot förlänger och således smalnar av sökfrasen – kanske genom att rikta in mig på de som söker efter ”mörkblå hoodie i viskostyg” – så reducerar jag sannolikt mängden konkurrerande företag.

Vilket beslut är rätt att ta? Ja, det beror som sagt på. Med rätt insatser går det förstås att nå högst i sökresultaten på hoodie. Givet hur vanligt detta plagg är och hur många som säljer produkter av denna typ lär det dock krävas mycket och väl utförd sökmotoroptimering. Man ska fråga sig: Behöver jag verkligen nå precis alla som söker efter en hoodie? Eller räcker det kanske med att jag når ut till en smalare grupp.

Återigen; Det finns inget universellt rätt och fel, utan bara svar som matchar de unika behov som varje företag har.

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär