MARKNADSFÖRING I SOCIALA MEDIER

Sociala medier har gått från att vara sociala mötesplatser för människor till att bli några av de mest effektiva plattformarna för marknadsföring i världen. Faktum är att dagens företag inte har några val än att följa den sociala medie-strömmen. Om man väljer bort den här pricksäkra typen av marknadsföring missar man omedelbart chanserna att sprida varumärket, och läcker således till konkurrenter. Genom att nyttja sociala medier för att nå ut till sina potentiella kunder kan man nå exakt rätt personer vid exakt rätt tidpunkt. Dygnet runt, året om, överallt på jorden.

Funderingar kring marknadsföring i sociala medier?

MARKNADSFÖRING I SOCIALA MEDIER

Sociala medier har gått från att vara sociala mötesplatser för människor till att bli några av de mest effektiva plattformarna för marknadsföring i världen. Faktum är att dagens företag inte har några val än att följa den sociala medie-strömmen. Om man väljer bort den här pricksäkra typen av marknadsföring missar man omedelbart chanserna att sprida varumärket, och läcker således till konkurrenter. Genom att nyttja sociala medier för att nå ut till sina potentiella kunder kan man nå exakt rätt personer vid exakt rätt tidpunkt. Dygnet runt, året om, överallt på jorden.

Funderingar kring marknadsföring i sociala medier?

Vad är marknadsföring i sociala medier?

Det finns mängder av sociala medier, men bara några få har lyckats bli giganter på den internationella marknaden. Dessa plattformar riktar sig mot olika syften och målgrupper, och därför lämpar de sig väl väldigt olika beroende på vilket företag som är avsändaren av budskapet, och vad syftet med budskapet är. Däremot finns det en aspekt som förenar allihop: All marknadsföring i sociala medier kräver en genomarbetad strategi för att man ska lyckas! Oavsett hur mycket krut ett företag än väljer att spendera på den här typen av marknadsföring så är strategin en helt avgörande skillnad mellan vinst och förlust.

Marknadsföring i sociala medier handlar på många sätt om att öka varumärkets synlighet. I takt med att man lyckas synas och höras i rätt sociala medie-flöden med marknadsföring som går in i hjärtat på mottagarna blir man successivt ett namn, en logga och ett företag som människor känner igen och, i förlängningen, litar på. Det¨

handlar helt enkelt om att engagera och interagera med sina kunder. Ju mer man kommunicerar med sin publik (utan att bli tjatig) desto lättare kan man komma till konvertering. Undersökningar visar att företag som ökar sin närvaro i sociala medier med bara några timmar i veckan upplever att det, inom kort, har ökat deras digitala visibilitet och lockat fler kunder och följare

Inte nog med att sociala medier på många sätt erbjuder den allra mest effektiva och välriktade marknadsföringen. Det är också förhållandevis väldigt billigt att synas i dessa kanaler, givet vad man faktiskt får för pengarna. Annan typ av marknadsföring kan kosta betydligt mer, men är ändå mindre effektiv. Om man vill spara några slantar och endast jobba organiskt på sociala medier är dessutom registrering på de allra flesta plattformar helt gratis. För mindre och/eller nystartade företag är det extremt viktigt att arbeta kostnadseffektivt när det kommer till marknadsföring. Man bör inte lägga alla ägg i en korg, genom exempelvis en dyr reklamkampanj i TV. På sociala medieplattformar finns mängder av korgar, och med hjälp av rätt verktyg och kompetens på området går det att hitta just de som är rätt för mitt företag och min produkt eller tjänst. I de allra flesta fall ger investeringar i social media-marknadsföring betydligt mer tillbaka till företagen.

Hur arbetar Biz Media med marknadsföring i sociala medier?

Det råder inga tvivel om att synlighet i sociala medier är den form av marknadsföring som växer snabbast. Naturligtvis vill vi vara med där det händer. På Biz Media arbetar vi mycket med att utveckla skräddarsydda strategier för social media-marknadsföring. Vi arbetar alltid i nära samarbete med kunden så att vi, på bästa sätt, ska förstå kärnan i verksamheten och syftet med det man vill kommunicera. När vi inleder ett kundsamarbete för den här typen av tjänster börjar vi alltid med att se över den specifika branschen och diskutera möjligheter och utmaningar gällande att sticka ut bland konkurrenter. Målgruppsanalys är en central del av det tidiga skedet av arbetet. Utifrån den bestäms nämligen vilka plattformar som lämpar sig bäst för den specifika organisationen och för deras syfte. Förutom att vi hjälper kunden med kanaler, målgrupper, planering och anpassning av content i sociala medier så utvecklar vi också en tidsplan för när olika annonser eller nyheter ska publiceras. Vi är övertygade om att dialog och transparens mellan oss själva och kunden är oerhört viktiga aspekter för att lyckas med den här typen av samarbeten. Kunden vet alltid bäst om sin situation och sitt budskap, och vi är väldigt bra på att sprida ordet till rätt personer!

Biz Media har hjälpt mängder av företag, stora som små, att bygga sina digitala varumärken genom marknadsföring i sociala medier. Hos oss jobbar social media-experter som besitter lång erfarenhet och stor kunskap av just den här typen av marknadsföring. Vi har genom åren arbetat med sociala medier åt företag och organisationer inom en uppsjö av olika branscher. Syftena har varierat enormt. Det har handlat om allt ifrån marknadsföring i syfte att sälja en vara eller tjänst, till exempelvis kommunikation i form av opinionsbildning, rekrytering eller förmedling av annan typ av information. Oavsett vad uppdraget är så lyckas vi alltid få nöjda kunder och nå bra resultat!

I och med att vi jobbar med kunder inom många olika branscher arbetar vi såklart med marknadsföring på samtliga av de fyra största plattformarna: Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn. Som vi nämnt tidigare så lämpar sig olika sociala medier för olika syften, och därför är bredden viktig för oss. På grund av sin otroliga popularitet har Facebook blivit en mycket viktig plattform för alla företag som vill synas digitalt. Därför anpassas mycket av vår marknadsföring för just den kanalen. Marknadsföring via Instagram har kommit att betyda väldigt mycket för företag som säljer produkter. Eftersom Instagram är en bilddelningsapp, och eftersom bilder ofta säljer väldigt bra, är detta en plattform som vi starkt rekommenderar för den som vill marknadsföra någonting som gör sig bra på bild.

Är du intresserad av att veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag med marknadsföring i sociala medier? Kontakta oss redan idag!

Kontakta oss