Vad söker sökaren?

Det må låta som en marknadsföringsklyscha att betona vikten av att förstå sin målgrupp, men den risken får vi ta. Inom SEO är en central del av analysen att bilda sig en uppfattning om de personer som man vill nå. Viktigast av allt är förstås att förstå vad dessa personer, dessa sökare, söker på.

Vissa branscher och produkter är mer straight forward än andra. En person som söker efter en snickare i Borås söker sannolikt just på orden ”Snickare Borås”. I andra fall kan det vara mer komplicerat. Vi kan tänka oss ett teknikbolag som erbjuder en unik och superbra lösning som kan underlätta för kommuner och myndigheter. Problemet är bara att den här typen av produkter inte ännu har något samlingsnamn vilket gör det mycket svårt att veta vad de potentiella kunderna googlar på. Det gäller därför att gå extra mycket på djupet för att förstå sökaren. Detta kan göras genom det man inom sökmotoroptimering kallar för sökordsavsikt.

Snarare än Vad så börjar vi med att fråga oss Varför en sökare söker på ett särskilt uttryck. Metoden tar avstamp i fyra olika typer av avsikter som ser ut som följer:

Sökaren som vill köpa

I den första avsiktskategorin är det förhållandevis lätt att förstå att sökaren är ute efter att genomföra ett köp. Hen söker kanske på någonting ganska rättfram så som ”Adidas tröja med luva” eller ”Gula strumpor Björn Borg”.

Sökaren som vill veta

Frågor är mycket vanliga bland googlande människor. Plattformen används i mångt och mycket som en informationskälla för personer som befinner sig i mycket varierande situationer. ”Hur lagar jag ett par jeans?”, ”Hur skummar jag grädde?” eller ”Hur blir jag mer klimatsmart?”. Kanske kan företag som erbjuder tjänster för lagning av kläder, tips för matlagning och drinkar eller organisationer som informerar om klimataktion rikta in sig på dessa sökare?

Sökaren som undersöker 

Ofta kan nyfikenhet kring att lära sig mer om något vara en köpsignal så god som någon annan på nätet. Det är inte långsökt att tro att en person som googlar på ”Att laga mat med slow cooker” eller ”Spinningcykel hemma” någon gång skulle kunna vara sugen på att köpa något av dessa.

Sökaren som söker på relaterade uttryck

Alla känner nog igen situationen när man söker efter något men behöver hjälp i navigeringen för att hitta rätt. Kanske har jag hört talas om ett företag eller en produkt men minns inte exakt vad namnet på det/den var. Då tar jag till Google för att söka på uttryck som åtminstone låter som eller beskriver det jag i slutändan söker.

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär