Off-site för lyckad SEO

Låt oss utgå ifrån scenario långt bort ifrån internets och sökmotoralgoritmernas värld. På en marknad vid ett torg – i gamla tiders anda – står en karamellförsäljare och säljer strutar med diverse konfektyr i. Du är förvisso sugen på att köpa lite godis men det finns flera försäljare att välja mellan. Varför skulle du välja just den här?

Sannolikt kommer försäljaren själv hävda någonting i stil med att han erbjuder ”Torgets bästa karameller!”, eller kanske till och med Sveriges eller världens bästa. Du är inte född igår utan förstår att detta såklart är ett säljknep så gott som något. Varför skulle hen inte säga att just dessa karameller var bäst i jämförelse med konkurrenternas? 

Låt oss nu säga att du hör hur det tisslas och tasslas på marknaden. Du överhör någon säga att de här karamellerna minsann var de bästa hen hade ätit. Senare hör du en till som är oberoende av den första hyllaren, och sedan en till kommentar som går i god för just dessa godisar. Vi kan anta att din nyfikenhet för karamellpersonens godisstrutar växer markant. Kanske kunde det ändå vara värt att investera i lite karameller hos försäljaren i fråga?

Så – Vad har historien om det potentiella karamellköpet på marknaden med modern SEO att göra? Jo, om vi tänker oss att Googles algoritmer är den som söker godsaker på torget så går det att jämföra människorna som talar gott om det specifika godisståndets karameller med externa länkar. När sökmotorerna går igenom internets sidor för att avgöra vilken hemsida som är mest relevant i en särskilt kontext så spelar det en stor roll vilka sidor – förutom företagens egna hemsidor – som talar gott om företaget, varumärket, varan eller tjänsten.

Inom sökmotoroptimering är extern länkstrategi, även kallat Off site-arbete, lika relevant som optimering av den egna hemsidan. För att nå högt upp i algoritmernas ranking så måste man kunna ”bevisa” – med hjälp av länkar – att det inte bara är företaget själva som uppskattar vad de sysslar med och de varor/tjänster de erbjuder. Detta ökar trovärdigheten för en site och för företaget som ligger bakom den.

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär