För att konkurrera på dagens digitala marknad måste företag inte bara hålla sig uppdaterad med globala SEO-trender – de måste också se till att ha koll på de senaste trenderna inom s.k. lokal SEO. I den här texten kommer vi att lista några av dessa.
Har du funderingar över SEO och hur ditt företag kan arbeta för att nå ökad synlighet på nätet? Tveka inte att höra av dig till oss på Biz Media! Vårt team har lång erfarenhet av att arbeta med sökmotoroptimering av såväl stora som små företag i många olika branscher. Vi besitter särskilt stor kunskap och erfarenhet inom just lokal SEO.
Kontakta oss på 08 19 19 39 eller maila till [email protected] så berättar vi mer!
Nu tillbaka till ämnet:
1. Fokus på mobiloptimering
Först och främst. En stor del av den lokala söktrafiken kommer från mobila användare. Det är därför viktigt att hemsidor är optimerade för just mobila enheter. Mobiloptimering – som är en helt central del av den moderna tidens SEO – innebär att man säkerställer att en hemsida: 1) laddar snabbt, 2) är lätt att navigera på en mindre skärm och 3) har ett format som är anpassat till mobila enheter. Detta är inte unikt för lokal SEO utan gäller för optimering av alla typer av hemsidor och företag.
2. Lokal sökintention
Google och andra sökmotorer lägger allt mer vikt vid att förstå användarens avsikt vid sökningar. Om en användare till exempel söker efter ”Bästa pizzan nära mig” så förstår sökmotorerna att användaren vill se resultat för just lokala pizzerior. Den föreslår således pizzerior som ligger i den specifika användarens geografiska närhet. Genom att förstå och optimera för lokal sökintention kan företag förbättra sin lokala SEO.
3. Recensioner
Online-recensioner är också någonting som spelar en allt viktigare roll i lokal SEO. Sökmotorer ser på både kvantitet och kvalitet av dessa recensioner när de rankar lokala företag. Företag gör därför rätt i att uppmuntra nöjda kunder att lämna positiva recensioner och vara snabba på bollen med att svara på eventuella negativa recensioner. Detta visar att företaget bryr sig om att vara kunderna väl tillmötes.
4. Lokala annonser
Google erbjuder nu annonsering för lokala tjänster inom vissa branscher. Dessa annonser visas överst i sökresultaten och ger företag en möjlighet att synas direkt för lokal söktrafik – detta oavsett hur företaget presterar på den organiska sökningen. Det är dock viktigt att komma ihåg att dessa visas som just ”annonser” – och att många användare hellre väljer de organiska sökresultaten i och med att det sänder signaler om att sökmotorn själv rankat dessa sidor högst, utan betalning. Så, om du funderar på betalda annonser: Glöm inte att också satsa på SEO!
5. Google My Business
Google My Business är en avgörande faktor i lokal SEO. Företag bör se till att deras Google My Business-information är komplett och aktuell. Häri innefattas exempelvis korrekt företagsnamn, adress, telefonnummer och öppettider. Denna typ av information gynnar företaget både genom att underlätta för sökmotorernas algoritmer och de kunder som vill ta del av företagets erbjudanden/tjänster/produkter.
6. Lokala länkar och omnämnanden
Lokala länkar och omnämnanden kan hjälpa till att förbättra en hemsidas synlighet i lokala sökresultat. Detta kan inkludera att få hemsidan länkad från lokala tidningar, bloggar, branschsidor och andra relevanta webbplatser.
Låter detta rimligt? Lokal SEO är en viktig del av den digitala marknadsföringsstrategin för alla företag som ämnar nå en målgrupp på en särskild geografisk plats. Genom att hålla sig uppdaterad med de senaste trenderna inom just lokal SEO kan företagen förbättra sin synlighet på nätet, locka fler kunder och öka sin försäljning!