För att förstå hur sökmotorer fungerar måste man förstå sökalgoritmer. Sökmotorer – så som Google, Bing och Yahoo – använder komplexa algoritmer för att hitta och ranka hemsidor baserat på relevans och kvalitet. I den här texten ska vi försöka att – på ett någorlunda begripligt sätt – beskriva hur processen ser ut.
Crawling och indexering
Sökmotorer börjar processen genom att använda automatiserade ”spindlar” – även kända som crawlers- för att söka igenom webben. Dessa spindlar följer länkar på webbsidor för att hitta nytt innehåll. När de hittar en ny webbsida läser de innehållet och lägger till det i sökmotorns index.
Algoritmer och ranking
När en användare skriver en sökfråga så använder sökmotorn sina algoritmer för att hitta de mest relevanta och högkvalitativa webbsidorna i dess index. Dessa algoritmer tar hänsyn till en mängd olika faktorer. Däribland: nyckelord, länkar och användarbeteende. Dessa ska sedan bestämma rankingen av webbsidorna – det vill säga: vilka som hamnar högst upp i sökresultatet på den givna frågan.
Uppdateringar av algoritmer
Sökmotornas algoritmer uppdateras ständigt. Uppdateringarna syftar till att förbättra sökresultaten och, inte minst, att bekämpa spam. När dessa sker uppstår en förändring, ibland stor och ibland mindre, av hur webbsidorna rankas. Därför är det – för företag som vill nå hög ranking i sökmotorerna – oerhört viktigt att ständigt hålla sig uppdaterad med de senaste trenderna och uppdateringarna inom SEO.
Anpassning och personlig sökning
Sökmotorer använder också personlig sökning för att anpassa sökresultaten. Dessa baseras bland annat på användarens tidigare sökhistorik, plats och andra personliga faktorer. Det betyder att olika användare kan se olika sökresultat för samma sökfråga. Detta faktum kan kännas förvirrande men fastslår ytterligare vikten av att skapa sig en bred förståelse för sökmotoroptimering.
Har du några frågor eller funderingar?
Tveka inte att höra av dig till SEO-experterna på Biz Media!
Du når oss på:
08 19 19 39