Grön marknadsföring

Grön marknadsföring – även kallad miljövänlig marknadsföring – handlar om att utveckla och främja produkter och tjänster som är skonsamma mot miljön. Medan alla företag kan gynnas av att vara mer miljömedvetna kräver marknadsföring av gröna produkter och tjänster en särskild förståelse och strategi när det gäller digital marknadsföring.

Målgruppsförståelse

Inom all form av marknadsföring – digital såväl som traditionell – är förståelse för målgruppen A och O. Man kan dock argumentera för att denna aspekt är extra viktigt inom just grön marknadsföring. För att effektivt marknadsföra miljövänliga produkter och tjänster måste du först förstå din målgrupp och vad de värderar. Idag är många konsumenter väl medvetna om miljöfrågor och föredrar att köpa produkter som är både hållbara och ”etiska”. Det är viktigt att man, som marknadsförare, är medveten om hur dessa värderingar potentiellt påverkar köpbeteendet och vad målgruppen – givet dess särskilda intresse – förväntar sig av företag som hävdar att vara gröna. För att lyckas kommunicera budskapet på rätt sätt kan det därför vara en bra idé att analysera och anpassa sina insatser på ord- och meningsnivå på ett mer djupgående sätt än vid andra typer av marknadsföring. 

Autencitet och transparens

Grön marknadsföring kräver äkthet och transparens mer än andra typer. Konsumenter är alltmer medvetna om konceptet ”green washing” vilket innebär att företag överdriver sina miljövänliga insatser. För att bygga förtroende med målgruppen: var öppen och ärlig om era gröna initiativ. Visa konkreta exempel på hur just er produkt eller tjänst är miljövänlig och hur ni förbättrar era hållbarhetsinsatser!

Bygg en stark varumärkesberättelse

Slagkraftiga narrativ och marknadsföring går hand i hand, inte minst i vårt digitala tidevarv. Er varumärkesberättelse är en kraftfull del av er gröna marknadsföringsstrategi. Den bör framhäva företagets engagemang för miljön och visa hur er produkt eller tjänst – på ett eller annat (men mycket övertygande sätt) – bidrar till att göra världen till en bättre plats. En stark varumärkesberättelse kan hjälpa konsumenter att känna en känslomässig koppling till företaget och dess värderingar. Vikten av detta kan inte nog understrykas.

Använd digitala marknadsföringskanaler

Digitala marknadsföringskanaler kan vara särskilt effektiva för att marknadsföra gröna produkter och tjänster. Sociala medier kan vara särskilt starka verktyg här. De kan användas för att: 1) sprida varumärkesberättelseer, 2) dela innehåll som visar företagets gröna initiativ, och 3) engagera konsumenter på ett mer direkt sätt. Sökmotoroptimering (SEO) och innehållsmarknadsföring kan hjälpa till att driva trafik till hemsidan där ni kan ge mer detaljerad information om era produkter och er företagsfilosofi.

Fokusera på fördelarna

Slutligen: fokusera på att kommunicera de många fördelarna med att välja gröna produkter och tjänster – både för individen och för planeten. Dessa kan inkludera kostnadsbesparingar, förbättrad hälsa och, naturligtvis, bidrag till att skydda vår jord.

Länge leve jorden!

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär