Undvik fällor i digital marknadsföring

Det finns gott om fällor att fastna i när man sysslar med digital marknadsföring. Detta ställer hårda krav på företag, organisationer och föreningar som vill synas i bruset bland konkurrenter. Små snedsteg i kommunikationen med kunder kan göra att de vänder sig till ett annat företag med liknande produkter eller tjänster. Detta bör i största möjliga mån undvikas, men det säger väl sig självt!

I den här texten belyser vi några grundläggande saker som företag bör tänka på då de arbetar med digital marketing.

1)    Bli inte spam

Ingen gillar en spammare. Detta påstående är nästan lika gammalt som internet. Som företag måste man undvika att, baserat på egna utskick, uppfattas som oseriöst. Kom ihåg: Kundernas attention span är kort, särskilt i kontexter då de kan välja mellan ett stort antal företag och produkter/tjänster. Därför, när du vill säga någonting: Säg vad du vill ha sagt och gör det snabbt.

Märk väl: Rädslan för att uppfattas som spam får inte göra att man som företag undviker utskick överhuvudtaget. Detta vore olyckligt då det riskerar att göra företaget/produkten/tjänsten irrelevant hos målgruppen. Försök hitta den gyllene medelvägen och, återigen, kom till sak när du väl kontaktar folk!

2)    Målgruppsanpassa ditt innehåll

Hur väl känner du din målgrupp? Om svaret är något i stil med ”Sådär” eller rentav ”Inte alls” så har du ett problem som behöver åtgärdas. På 2020-talets digitala marknadsföringsspelplan handlar nämligen mycket om att personanpassa kommunikation. De verktyg och plattformar för marketing som erbjuds företag idag gör att kunderna i allt större utsträckning förväntar sig kommunikation som talar direkt till dem.

Därför: Se till att närstudera din målgrupp. Vilka är de? Vilka intressen har de? Vilken typ av kommunikation föredrar de? Och inte minst; Var kan du nå dem? Svaren på målgruppsanalysen kommer sedan att vara till gagn när du skapar själva marknadsföringsmaterialet.

3)    Våga ta hjälp

Själv är inte alltid bäste dräng. Känner du att du inte har den tid som krävs för att hänga med i, och anpassa kommunikationen efter, de föränderliga villkoren inom digital marknadsföring? Då är du varken ensam eller illa ute. Det blir allt vanligare för företag och organisationer i varierande storlekar och branscher att outsourca sin marknadsföring till externa experter. Detta gäller inom olika förgreningar inom digital marknadsföring men är särskilt vanligt inom arbete med sökmotoroptimering.

Vilken hjälp behöver du? Kontakta oss på Biz Media redan idag så gör vi en kostnadsfri analys!

08 – 19 19 39

[email protected]

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär