Är det bara Google som gäller?

Låt oss börja med en motfråga: När hörde du senast en person säga att den ”Bingade” någonting? I Sverige är nämligen Bing den näst största sökmotorn efter Google, och ändå är ”att googla” det verb som fastnat i medvetanden såväl som vardagligt språkbruk. 97% av svenskarnas internetsökningar görs i Google. Därför bör sökmotorn ges lika mycket uppmärksamhet från de som arbetar med sökmotoroptimering, om du frågar oss. Det är en bra tumregel.

Det som sätter ständiga käppar i SEO-hjulet är dock det faktum att sökmotorn ständigt uppdateras. Varje år genomför Google ett antal stora uppdateringar av sina algoritmer. Uppdateringar som syftar till att ge googlaren de bästa förutsättningarna för att hitta rätt i det hen söker. Förutom de stora uppdateringarna görs dessutom hundratals mindre under ett helt år. För att lyckas med sökmotoroptimering krävs därför att man har ett ständigt vakande öra på rälsen. Vad har förändrats, vad kommer (sannolikt) att förändras och hur kan det påverka rankingen i sökmotorn?

Inom många branscher, och för företrädesvis små företag, är placeringen i Google en av de absolut viktigaste nycklarna till framgång. Ju större konkurrens ett företag har, desto mer avgörande kan det vara att nå högt upp i sökresultaten. På geografiska platser där man konkurrerar med många företag – vanligtvis i städer – spelar SEO en större roll än på glesare platser. Så har det varit sedan sökmotorernas begynnelse, men deras påverkan växer sig starkare för varje år som går. Till skillnad från för bara 10-15 år sedan är det knappt något mindre eller medelstort konkurrensutsatt företag som inte förstår betydelsen av sökmotoroptimering.

Det korta svaret på titelfrågan är alltså: Nej, det är inte bara Google som gäller – Men sökmotorn förtjänar 97% av sökmotoroptimerarens uppmärksamhet.

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär