Om smala, mellan och breda sökord

I denna text vill vi belysa det faktum att det finns sökord/-fraser av varierande bredd. Från smala och väldigt specifika till breda sådana med förmodat stor konkurrens. Vilket sökord som passar för ett specifikt företag i en specifik bransch avgörs av analysen och förväntningarna på sökmotoroptimeringen.

För att visa på hur man som företag kan tänka kring detta använder vi oss av ett fiktivt exempel:

Jag driver en liten hantverkarfirma i Haninge och vill nu ta i med SEO-hårdhandskarna för att locka fler kunder. Firman arbetar med såväl privatpersoner som företag och utför uppdrag av både mindre och större slag. Vår specialitet är förvisso badrumsrenovering men vi åtar oss en stor bredd av förfrågningar på daglig basis.

Så, hur ska jag tänka?

”Nytt kakel badrum Haninge” – Den smala sökfrasen

Förmodligen är det inte särskilt många hantverkare i Haninge som konkurrerar aktivt om sökfrasen att lägga nytt kakel. Om detta stämmer krävs relativt små medel för att mitt företag ska nå höga placeringar på detta uttryck. Frågan jag behöver ställa mig är bara: Når jag ut tillräckligt brett till min målgrupp genom att använda denna fras?

”Badrumsrenovering Haninge” – Den medelbreda sökfrasen

Här har vi tagit ett steg längre ut och breddat sökuttrycket något. De som söker efter någon som kan renovera badrum runt Haninge får sannolikt upp ett antal firmor. Om jag vill bli det självklara valet för dessa människor – ja, då är det bara att vässa SEO-armbågarna och ta sig uppåt i sökresultaten. Men är frasen fortsatt för smal?

”Hantverkare Haninge” – Den breda sökfrasen

Det lär finnas en del hantverkare i Haninge med omnejd och förmodligen har några av dem arbetat med sökmotoroptimering av sin sajt. Här krävs därför mer omfattande arbete än de två smalare sökfraserna ovan.

Men varför stanna vid Haninge? Jag har ju faktiskt möjlighet att locka till mig kunder som söker hantverkare från hela Stockholm. Att nå högt upp i resultaten för ”Hantverkare Stockholm” kommer dock innebära bestigning av ett betydligt större berg – men skam den som ger sig, eller hur?

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär