Sökmotoroptimeringens historia

SEO har minst sagt haft ett stort genombrott sedan dess blygsamma början. Faktum är att innan mitten av 1990-talet fanns det inte något sådant som SEO. Då skapades hemsidor helt enkelt med förhoppningen att människor skulle hitta dem helt efter egen, icke-sökmotoroptimerad maskin. När sökmotorerna – som Google, Yahoo och AltaVista – sedan började dyka upp och blev alltmer populära kastades den tidigare ordningen om helt. Företag och hemsideägare behövde då hitta sätt att göra sina webbplatser mer synliga för potentiella kunder. De behövde hamna i sökmotoranvändarnas blickfång – helt enkelt.

De allra första sökmotoroptimeringsstrategierna var enkla och ganska manipulativa. Hemsideägare fyllde sina sidor med nyckelord (en taktik känd som ”keyword stuffing”) och använde ”osynliga texter” (text med samma färg som bakgrunden) för att lura sökmotorer att tro att sidan var mer relevant än den egentligen var.

Dessa metoder fungerade ett tag men stötte sedan på patrull i och med att sökmotorerna blev mer avancerade. Under 2000-talets början började Google att genomföra uppdateringar av sina algoritmer för att belöna hemsidor som erbjöd värdefullt innehåll – och samtidigt straffa de sidor som försökte manipulera systemet.

En av de största förändringarna inom SEO skedde runt decennieskiftet 00-10. Det var nämligen vid denna tid som Google lanserade sin Panda-uppdatering. Detta var en av de största algoritmuppdateringarna någonsin för företaget och den förändrade i grunden hur SEO fungerar. 

Idag är SEO ett ordnat och ständigt föränderligt fält som kräver en djup förståelse för hur sökmotorer fungerar. För att lyckas med optimering krävs också en engagerad inställning till att erbjuda den bästa möjliga upplevelsen för användare. SEO involvererar förvisso fortfarande sökordsanalys och länkbyggande. Men det fokuserar också, i högre grad, på att skapa relevant, högkvalitativt innehåll och att bygga starka, användarvänliga webbplatser.

Vi befinner oss mitt i SEO-historien, en berättelse som utvecklas varje år. För att lyckas med sökmotoroptimeringen av din hemsida och för ditt företag är det viktigt att du regelbundet gör ett återbesök i berättelsen och håller dig uppdaterad.

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär