SEO-strategi: Långa och korta svansar

I den digitala världen, där Googles algoritmer ständigt ändras och konkurrensen är skarp, kan det vara en utmaning att navigera inom SEO. Två av de mest populära strategierna att försöka förstå och utnyttja är så kallade långsvans- och kortsvans-sökfraser (long tail / short tail). Låt oss dyka ner i dessa två begrepp. 

Nyckelord med lång svans – även kända som långsvans-sökfraser – består vanligtvis av tre eller fler ord. De är ofta mycket specifika och riktade mot en smal, nischad publik. Till exempel, istället för att optimera för ”skor” (ett kortsvans-nyckelord) optimerar man istället för ”röda löparskor för damer” (ett långsvans-nyckelord).

Fördelen med denna typ av nyckelord är att de vanligtvis har betydligt mindre konkurrens än kortsvans nyckelord. Dessutom tenderar de att dra till sig mer kvalificerad trafik – personer som söker med en långsvans-fras vet oftast exakt vad de letar efter. För att återgå till exemplet ovan: Konkurrensen för uttrycket ”skor” är sannolikt oerhört hög. Dessutom är det ganska liten sannolikhet att just de skor som mitt företag erbjuder är det som personen i fråga efterfrågat då hen sökt på ”skor”. Det finns trots allt väldigt många olika sorters skor. Långsvans-sökordet ”Röda löparskor för damer” gör dock att konkurrensen minskar och att jag (förmodligen) enklare kan nå min målgrupp.

Nu till kortsvans-nyckelord. Dessa har vanligtvis mycket högre sökvolym än dess motsats. Sökorden kan dra in en stor mängd trafik om jag, som marknadsförare, lyckas ranka på uttrycket. Men de är också mycket konkurrensutsatta, vilket gör det svårt att få mitt företag – och mina produkter/tjänster – att skilja sig från alla andra företag som försöker ranka på samma fraser.

Så, vilken strategi är bäst?

Svaret baseras på situationen för varje enskilt företag som arbetar med sökmotoroptimering. Om det handlar om ett mindre eller nystartat företag kan det vara betydligt mer fördelaktigt att fokusera på långsvans-nyckelord. Detta för att kunna dra in kvalificerad trafik och bygga upp varumärkeskännedom. Handlar det däremot om ett större företag – med en etablerad online-närvaro – kan det vara en god idé att anta utmaningen att tanka på kortsvans-nyckelord.

Oavsett vilken strategi du väljer, kom ihåg att nyckeln till framgång inom SEO alltid är att skapa kvalitetsinnehåll som tilltalar dina besökare. Så länge du håller det som din främsta prioritet kommer du att vara på rätt spår!

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär