Digital marknadsförings ”Do’s”

Det talas mycket om hur oerhört stor inverkan på företags framgångar som digital marknadsföring har, inte minst från oss på Biz Media. Detta är knappast en ny företeelse. Redan sedan marknadsföring på nätet var i sin linda, för flera årtionden sedan, har man sett ett stigande intresse för denna typ av kommunikation. Intresset avtar inte utan ökar år för år i och med att nya plattformar startas och nya portar till kundernas hjärnor och hjärtan öppnas.

Att företag gör rätt i att fortsätta investera mycket tid och rikligt med pengar i digital marknadsföring är förstås viktigt att poängtera. Vad som däremot ska betonas är att det inte enbart är kvantiteten av de digitala marknadsföringsinsatserna som räknas, utan också – i allra högsta möjliga grad – kvaliteten på desamma. Och hur säkerställer jag att mina insatser på nätet håller hög kvalitet? Det är både en svår och bred fråga men icke desto mindre viktig att ställa och besvara. I denna text presenterar vi några goda riktlinjer i form av Do’s – d.v.s. vad man bör göra för att lyckas.

Satsa på varumärkesbyggande

Att kunna identifiera sig med ett varumärke blir allt viktigare för kunder. Detta är en trend som pågått och ökat under lång tid. Genom att bygga ett varumärke som tilltalar personen –  inte bara i dess smak utan också i dess uppfattning om vem hen är och vem hen vill vara – kan man nå långt. En hamburgerkedja som både kan marknadsföra sin goda mat och samtidigt betona att de planterar träd var 10:e gång någon köper en cheeseburgare kan lyckas med båda – exempelvis.

Optimera för telefon

”Mobile First” är ett populärt uttryck inom digital marknadsföring på 2020-talet, och dess popularitet har goda grunder. Användandet av mobiltelefoner ökar medan användningen av datorer minskar. Som marknadsförande företag är det därför en bra idé att fokusera på att optimera både webbsida och extern marknadsföring utifrån mobilanvändning.

Ha örat mot AI-rälsen

AI-robotarna kommer, och det kan bära frukt för den som marknadsför digitalt. För varje år som går tillkommer ovärderliga verktyg för marknadsföring, digital media, design och copywriting. Företag gör klokt i att hålla sig uppdaterade med det senaste inom AI och maskininlärning när det kommer till digital marknadsföring. De som är sena på bollen kan riskera att missa avspark eller rent av förlora.

Glöm inte sociala medier

Intresset för sociala medier avtar inte, det bara byter plats. Nya plattformar tillkommer och således nya, innovativa sätt att nå potentiella kunder. En viktig poäng att göra gällande sociala medier i dagens digitala klimat är att företag bör – med hänsyn till det breddade utbudet av plattformar – fundera noga över var just deras kunder finns att hitta. Man behöver med andra ord inte synas överallt, utan bara där som målgruppen huserar.

För de företag som känner sig osäkra över hur de ska arbeta med sociala medier kan det vara bra att gå en utbildning. Det finns många skickliga experter som erbjuder skräddarsydda utbildningar med varierande social media-fokus!

Glöm inte SEO

Något som verkligen inte avtar är sökmotorernas makt när det gäller för företag att nå ut till kunder. Detta är viktigt för de allra flesta företag och i de allra flesta branscher, men särskilt väsentligt för vissa aktörer. Den som driver en verksamhet i en högkonkurrerande bransch – och kanske dessutom i ett geografiskt område där många företag erbjuder samma tjänst – måste sökmotoroptimera sin hemsida för att nå högt i sökresultaten och därmed bevisa sin existens för sina potentiella kunder.

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär