Den kan inte nog betonas, den viktiga roll som analys av sökord spelar för lyckas sökmotoroptimering. Här är vi därför med ännu en text som slår fast detta orubbliga faktum. Alltså: ju bättre vi ”känner” våra potentiella kunder (vår målgrupp) desto enklare kan vi välja det sökord som de söker på – och därmed nå fram till dem.
…Men först: Lite om SEO överlag
Sökmotoroptimering är någonting som funnits i många företags medvetanden under ganska många år nu. I samband med ett växande intresse och ökad förståelse bland företagen har också SEO-byråerna blivit fler och allt bredare i sina tjänsteutbud. Många väljer idag att anlita professionell hjälp för att nå höga positioner i sökresultaten.
Med allt detta sagt är det fortfarande många företag som inte jobbar aktivt med SEO. De känner kanske inte att de vill lägga sina marknadsföringspengar på något som ger resultat över dit – utan vill istället satsa på kortsiktig reklam i mer traditionella medier. Avståndstagandet från sökmotoroptimering är förvisso en förlust för dessa företag, men det ger stora möjligheter åt de firmor som konkurrerar om samma sökuttryck. Det lönar sig alltid att hoppa på SEO-tåget, förr snarare än senare.
Så, tillbaka till vikten av att känna sin kund. Vi brukar tala om att ett väl utfört kundanalysarbete kan ha generera tre viktiga vinster:
Reducering av kostnad för SEO
Satsa på de bästa sökuttrycken redan från start. En god sökordsanalys och utökad kännedom om kunden gör att man kan hoppa över de ord och fraser som sannolikt inte kommer att generera några nya köpare. På så vis kan allt krut och alla pengar läggas på de uttryck som spelar roll från början.
Konverteringsökning
Sökmotoroptimering syftar i grund och botten till att leda ett ökat antal människor till företagets hemsida – Det vill säga: Att öka trafiken. Ju mer ingående sökordsanalysen är, desto bättre optimering och således desto fler konverteringar.
Utökad kunskap
Genom att utveckla kunskapen om sina potentiella kunder kan man få en bredare och tydligare bild av branschen. SEO kan därför leda till att man hittar även andra marknadsföringsverktyg att nå fram till sin målgrupp med.