Att engagera i bilder

När vi bläddrar genom flöden av text och information online är det ofta bilderna som stannar oss i vårt ändlösa skrollande. Varför? Det sägs att en bild säger mer än tusen ord, och det tycks ligga något i detta. Bilder har förmågan att omedelbart fånga vår uppmärksamhet och väcka våra känslor. De kan också ge en snabb översikt över ett ämne eller idé, vilket kan vara mycket mer effektivt än att läsa en lång text. Därför är skapandet av engagerande bilder av central betydelse för digital marknadsföring och kommunikation.

Men hur skapar man engagerande bilder? I den här texten listar vi några grundläggande principer att tänka på för den som vill påverka sin digitala publik med hjälp av bilder

Färg och kontrast

Färg är sannerligen ett beprövat verktyg inom marknadsföring. De har förmågan att omedelbart påverka människors känslor och inställningar. Starka kontrastfärger kan generera uppmärksamhet, medan mjukare kontraster mellan färger kan skapa en känsla av lugn och harmoni. Kontrasten mellan olika element i bilden fungerar på liknande sätt, då de också kan fånga kundögat och skapa intresse för varumärke, produkt och/eller tjänst.

Disposition

Var elementen i en bild placeras kan ha stor inverkan på hur bilden uppfattas. Detta ska inte underskattas när det kommer till marknadsföring och den typen av påverkande kommunikation. Bilder som är balanserade och välkomponerade tenderar att tilltala människors ögon.

Relevans

Det spelar mindre roll hur tekniskt perfekt en bild är om den inte är relevant det övergripande budskapet. Detsamma gäller för hur väl bilden resonerar med målgruppen den ämnar nå. En engagerande bild bör alltidförstärka budskapet och ska ha en tydlig koppling till innehållet den fungerar som ett komplement till.

Originalitet

Det är onekligen en svår uppgift att skapa bilder som sticker ut. Särskilt svårt är det i en marknadsföringssamtid där vi möts av oräkneligt antal bilder varje dag i många olika sammanhang och kontexten. Det är just här som kreativitet och originalitet kommer in i bilden. När man arbetar med bild i marknadsföringssyfte kan och bör man experimentera mer olika komponenter för att sticka ut. Oväntade och unika vinklar, element och sätt att behandla bild på bild på har visat sig vara vinnande koncept för många företag och varumärken genom historien.

Kvalitet

Slutligen bland det viktigaste och samtidigt möjligen det mest grundläggande: Högkvalitativ bildkommunikation är helt centralt för lyckad marknadsföring. Med andra ord: Llågupplösta, suddiga och/eller dåligt belysta bilder bör alltid undvikas. Med hög kvalitet på bilderna visar vi att vårt företag minsann bryr sig om sitt innehåll och varumärke. På så sätt kan vi skapa förtroende hos vår publik.

Samtliga av de faktorer som vi listar i detta inlägg bör tas i beaktande då man arbetar med bilder i marknadsföringssyfte. Ökande engagemang och förbättrad varumärkeskännedom är sannolika följder av detta. Kom dock ihåg –  som alltid när det gäller kreativt arbete – att det inte finns några fasta regler. Bryta normer, experimentera och våra sticka ut ur mängden!

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär