Den digitala marknadsföringshistorien

Den digitala revolutionen under de senaste årtiondena har transformerat hela världen, och marknadsföringslandskapet är inget undantag. Från det ögonblick som internet introducerades för allmänheten på 1990-talet började digital marknadsföring sakta men säkert klättra upp i rangordningen. Men när började den verkligen dominera marknadsföringsscenen? Detta ska vi försöka reda ut i denna text.

Internetets framväxt

Internet blev kommersiellt tillgängligt för allmänheten runt 1991. Det skulle dock dröja flera år innan företag började inse dess potential för marknadsföring. En av de allra första formerna av digital marknadsföring var e-postmarknadsföring vilket uppstod i mitten av 90-talet när e-post blev en vanlig kommunikationsmetod.

Dotcom-bubblan och dess effekt

Dotcom-bubblan, vilken bruka sägas ägde rum mellan 1995 och 2000, såg en massiv tillväxt av internetföretag och marknadsföring på webben. Trots att bubblan sprack och många företag gick under lade denna period grunden för mycket av den digitala marknadsföring vi ser idag. Hit inkluderas bland annat sökmotoroptimering (SEO), betalda annonser och e-handel.

Web 2.0 och sociala medier

Introduktionen av Web 2.0 (runt 2004) innebar en annan vändpunkt på området. Med detta kom en mer interaktiv webbupplevelse vilket möjliggjorde uppkomsten av sociala medier. Sociala medieplattformar som Facebook, Instagram och Twitter blev nya, innovativa arenor för marknadsföring och annonsering. Företag började snabbt inse värdet av att kunna kommunicera med och engagera sina kunder på ett mer direkt sätt.

Smarttelefonrevolutionen

Lanseringen av iPhone och den efterföljande smarttelefonrevolutionen tog digital marknadsföring till nästa nivå. Mobil marknadsföring, inklusive appar och lokaliserade annonser, blev plötsligt en väsentlig del av företagens digitala strategi. Så har det fortsatt sett ut in i våra dagar.

Digital dominans

Det är svårt att fastställa en exakt tidpunkt när digital marknadsföring började dominera. Detta eftersom det var en gradvis process. Men det allmänna åsikten bland experter är att denna förändring började bli särskilt tydlig någon gång mellan 2010 och 2015. I takt med att fler och fler människor världen över fick tillgång till internet och började spendera mer tid online så blev fördelarna med digital marknadsföring – i jämförelse med traditionell marknadsföring – allt mer uppenbara.

I dagens digitala marknadsföring används en mängd olika kanaler och metoder – från e-post och sociala medier till sökmotorer och mobilappar. Det råder ingen tvekan om att den digitala marknadsföringen har kommit för att stanna och fortsätter att dominera marknadsföringsscenen!

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär