Visual Storytelling

Visual storytelling har snabbt blivit ett populärt och, i många fall, närmast oumbärligt verktyg inom digital marknadsföring. Genom att kombinera intressanta berättelser med visuellt engagerande material kan företag fånga uppmärksamheten hos sin målgrupp på ett sätt som få andra tekniker kan matcha. En nyckel till framgång för de företag och organisationer som lyckas bemästra detta populära kommunikationsverktyg.

Förmågan att berätta engagerande historier är en kraftfull sådan och så har det förstås sett ut länge. Berättelser hjälper människor att bearbeta information och att skapa sammanhang och kring ett företag, en produkt eller tjänst. Inte olikt hur en berättelse i en skönlitterär bok eller en spännande film fungerar. När den välformulerade berättelsen kombineras med visuellt material kan de ha en mycket starka inverkan på dess publik. 

Inom digital marknadsföring kan visual storytelling användas på ett antal olika sätt. En strategi kan vara för företag att använda sig av bilder, videoklipp, infografik, animationer och annat visuellt material för att illustrera företagets varumärke, produkter eller tjänster. Detta är det vanligaste sättet att gå till väga inom visual storytelling i marknadsföringssammanhang – men inte det enda. En annan strategi kan nämligen vara att använda dessa visuella verktyg för att berätta en historia om företagets uppdrag, om dess värderingar och/eller specifika kundupplevelser.

Oavsett tillvägagångssätt så är fördelarna med visual storytelling många. Till att börja med kan det hjälpa till att skapa en djupare emotionell koppling till publiken/målgruppen. Genom att presentera information på ett visuellt engagerande sätt, kan företag engagera publiken på en djupare nivå än genom enskild text.

Visual storytelling kan också öka varumärkesigenkänningen – och i förlängningen varumärkesidentiteten – och förstärka budskapet för hela företaget. Genom användet av en konsekvent visuell stil och ton kan företag stärka sitt varumärke och göra det mer greppbart och identifierbart för kunderna.

Icke att förglömma: Visuel storytelling kan också bidra till ett ökat kundengagemang – och det är musik i alla företags öron. Genom att använda visuellt material som är intressant, relevant och –  inte minst – delbart så kan företag uppmuntra kunderna att interagera med innehållet och dela det med sina nätverk.

I en tid då människor ständigt överöses med information så blir det allt viktigare för företag att hitta nya sätt att engagera och intressera sin publik. Genom att nyttja kraften i visual storytelling kan företag skapa sig ett djupare band med sin målgrupp. De kan förstärka sitt varumärke och skapa innehåll som resonerar långt bortom ord.

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär