Teknisk SEO är en grundläggande del av alla framgångsrika SEO-strategier. Så har det sett ut länge men den tekniska aspekten spelar en allt större roll i takt med att sökmotorerna utvecklas. Med teknisk SEO innefattas de aspekter av sökmotoroptimering som optimerar en hemsidas infrastruktur snarare än det innehåll som den visar. Låt oss titta på några nyckeltrender inom teknisk SEO som just nu formar det digitala landskapet.
En av de absolut största trenderna inom teknisk SEO är utan tvekan mobile first-indexering. Sedan Google ställde om sina algoritmer i syfte att ge rankings-”guldkant” åt de hemsidor som hade optimerats efter mobila enheter har det blivit viktigare än någonsin att sätta mobilindexering i första rummet. Detta gäller för alla företag och marknadsförare i alla branscher. Denna uppdatering av Googles prioriteringar handlar alltså om att man numera värderar mobilversionen av en hemsida högre än desktop-varianten. Detta innebär i sin tur att en hemsidas prestanda och användarupplevelse på mobila enheter direkt påverkar hemsidans sökmotorranking. Det är alltså mycket viktigt att tänka på detta.
Vi rör oss vidare och riktar fokus på betydelsen av laddningstider inom teknisk SEO. Det fortsätter nämligen att vara en oerhört viktig faktor när det gäller ranking av hemsidor i sökmotorerna. Med Googles ”Page Experience”-uppdatering har användarupplevelsen, inklusive webbplatsens laddningstid, blivit en särskilt viktig del av hur Google rankar hemsidor. Detta har företaget varit transparenta med och de erbjuder olika verktyg som hjälper företag att analysera och förbättra sina hemsidors prestanda.
Övriga områden inom teknisk SEO som är av ökande betydelse är bland andra s.k. strukturerade data, säkerhet och integritet och vikten av att förstå AI- och maskininlärningsutveckling som en central del av sökmotoroptimering.
Användningen av strukturerade data och det som kallas ”Schema markup” [Hyperlänk?] kan hjälpa sökmotorer att bättre förstå innehållet på en hemsida och – på så vis – förbättra synligheten för hemsidan i sökresultaten. Med ökade bekymmer kring dataskydd och integritet, blir HTTPS-kryptering [Hyperlänk?] också en viktig aspekt av teknisk SEO. Webbplatser som inte är säkrade med HTTPS kan märkas som osäkra av webbläsarna. Detta kan skada både användarupplevelsen och optimeringen av sidan, och är därför mycket viktigt att tänka på.
Slutligen och långt ifrån sist vill vi rikta strålkastarljuset mot vår tids snabbast utvecklande områden: AI och maskininlärning. Sökmotorerna använder alltmer AI- och maskininlärningstekniker för att förstå och ranka hemsidor. Att skapa sig en förståelse för exakt hur dessa tekniker påverkar SEO – och en uppdaterad approach till detta ständigt utvecklande området – kan hjälpa företag och marknadsförare att optimera hemsidor, inte bara för samtida trender utan också för framtida.
Kontakta Biz Media på 08 19 19 39 eller [email protected] för att veta mer om sökmotoroptimering och vikten av teknisk SEO!