Mätning och analys av SEO-prestanda

Mätning och analys av en hemsidas SEO-prestanda är avgörande för att säkerställa att SEO-strategin genererar resultat. Många olika mätvärden och verktyg finns tillgängliga, och detta gör att det kan vara svårt att veta var man ska börja. I den här texten ger vi några riktlinjer är kring hur man kan genomföra mätning och analys av SEO-prestanda.

Vill du komma i kontakt med Biz Media angående SEO direkt?

Hör av dig till oss på 08 19 19 39 eller [email protected]!

Identifiera mål

Innan du kan börja mäta och analysera din SEO-prestanda behöver du först definiera vad dina mål är. Dessa mål kan variera beroende på ditt företags specifika behov och situation. Vanliga mål är att man önskar få ökad organisk trafik, högre sidrankningar, förbättrade konverteringsgrader och lägre s.k. ”bounce rate”

Använd rätt verktyg

För att mäta och analysera SEO-prestanda effektivt behövs tillgång till rätt verktyg. Det finns många olika SEO-verktyg tillgängliga och dessa är några av de mest användbara, enligt oss:

Google Analytics: Verktyget kan generera stora mängder användbar information. Med Analytics kan man bland annat se vilka sidor på hemsidan som genererar mest trafik. Man kan också överblicka hur lång tid besökare tillbringar på hemsidan och hur många besökare som konverterar till kunder. Mycket och relevant information, helt enkelt.

Google Search Console: Detta verktyg hjälper oss att förstå hur Google ser och indexerar våra hemsidor. Detta bidrar till värdefulla insikter med vilka vi kraftigt kan förbättra våra SEO-strategier om vi spelar våra optimeringskort rätt.

SEMrush: Med SEMrush kan vi generera detaljerad information om våra sökordrankningar, vår länkprofil, och dessutom värdefull konkurrentanalys. Det är ett närmast ovärderligt redskap för att lyckas med sökmotoroptimering.

Spåra rätt mätvärden

Det finns många olika mätvärden du kan spåra för att mäta din SEO-prestanda. De viktigaste listar vi här:

·      Organisk trafik: Antalet besökare som kommer till din hemsida via en sökmotor snarare än genom betalda annonser.

·      Sökordrankning: Var din hemsida rankas i sökmotorerna för specifika sökord och fraser.

·      Konverteringsgrad: Andelen besökare som utför en önskad handling på din hemsida. Det kan exempelvis handla om besökare som genomför ett köp eller fyller i ett kontaktformulär.

·      Bounce rate: Andelen besökare som lämnar din hemsida efter att bara ha besökt en enskild sida.

·      Sidvisningar per besök: Antalet sidor en besökare tittar på under ett enda besök på din webbplats.

Analysera resultaten

Efter att du har samlat in och spårat din data är det dags att analysera resultaten. Detta innebär att jämföra dina faktiska resultat med dina mål och att identifiera vilka områden du behöver fila till och göra bättre. Det är oerhört viktigt att komma ihåg att SEO är en långsiktig strategi. Det innebär att det kan ta tid att se betydande förbättringar.

Genom att regelbundet mäta och analysera SEO-prestandan kan du säkerställa att din strategi är på rätt spår och att du gör de nödvändiga justeringar för att förbättra din hemsidas resultat över tid.

Låter det bra? Kontakta Biz Media för att boka in ett kostnadsfritt möte om din sökmotoroptimering!

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär