Konsten att skriva SEO-vänliga texter

Att skapa blogginlägg i sökmotoroptimeringssyfte är ofta en central del i en effektiv digital marknadsföringsstrategi. Välkomponerade blogginlägg som tar hänsyn till optimeringskonstens alla regler kan öka trafiken till en hemsida. De kan förbättra hemsidans synlighet i sökmotorresultaten, stärka varumärkeskännedomen för företag och – i förlängningen – driva försäljning.

Låter det som något som kan vara relevant för ert företag? Ta då del av denna steg-för-steg-guide där vi på Biz Media delar med oss av hur man kan gå tillväga.

Steg 1: Sökordsanalys

Sökmotoroptimering börjar alltid med att identifiera de rätta sökorden för sammanhanget och syftet. Detta hittar vi de ord och fraser som vår målgrupp söker på i sökmotorerna. Detta kan göras med hjälp av  en rad olika verktyg, exempelvis Google Keyword Planner och SEMRush. Resultatet – alltså de sökord eller sökfraser vi väljer – ligger sedan till grund för, och optimeras i, de texter som skrivs och publiceras i företagets namn.

Steg 2: Produktion av högkvalitativt innehåll

Dags för det roligaste arbetet om man arbetar med att skapa innehåll. Google och andra sökmotorer prioriterar innehåll som är högkvalitativt, relevant och värdefullt för användare. Det är just vad vi vill göra i detta steg. Alla texter – blogginlägg, innehåll för landningssidor eller externa länkar – produceras med fokus på att vara informativa, svara på läsarnas frågor och förmedla värdefull information.

Steg 3: Optimering av sökord

Sökordet inkluderas med rimligt intervall (sökordsdensitet) på strategiska platser i texten som skrivs. Detta inkluderar exempelvis:

·      Titel

·      Underrubriker

·      Inledningen och avslutningen

·      URL:en

·      Meta-beskrivningen

Det är dock viktigt att poängtera att sökorden alltid ska användas på ett ”naturligt” sätt i texten. Det vill säga: En överanvändning av sökord – vilket inom SEO kallas för sökordsstoppning – kan leda till straff från sökmotorerna mot den specifika hemsidan. Detta bör självklart undvikas i största möjliga mån.

Steg 4: Byggande av interna och externa länkar

Länkar är en viktig del av SEO. Interna länkar – d.v.s. de som pekar till andra sidor på samma hemsida – kan förbättra navigeringen och öka tiden som spenderas på hemsida. Externa länkar – som alltså pekar till andra hemsidor – kan förbättra den optimerade hemsidans auktoritet och trovärdighet digitalt.

Steg 5: Användning av bilder och multimedia

Man ska inte glömma bort betydelsen av multimedia i kommunikation på hemsidan. Bilder, videoklipp och andra grafiska element kan kraftigt förbättra läsarens upplevelse. Detta kan bidra till ökat engagemang och längre spenderad tid på sidan och dessutom generera ytterligare möjligheter för sökordsoptimering – exempelvis då en bild på sidan optimeras genom att sökordet inkluderas i filnamnet.

Steg 6: Mät och analysera resultat

Sist men inte minst. Lyckad SEO handlar om att mäta och analysera resultaten av ens optimeringsstrategi. Detta kan vi göra med hjälp av effektiva verktyg som Google Analytics med vilka vi kan få värdefull information om: trafiken till sidan, konvertering och andra viktiga, för att inte säga avgörande, aspekter.

Steg 7: Justera

Efter att ha utvärderat SEO-strategin är nästa steg att göra nödvändiga justeringar baserat på resultaten. Man ska komma ihåg att SEO är ett ständigt föränderligt område. Det är därför oerhört viktigt att kontinuerligt justera och uppdatera strategin för att hålla jämna steg med dessa förändringar.

Har du funderingar kring sökmotoroptimering?

Kontakta SEO-specialisterna på Biz Media!

08 19 19 39

[email protected]

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär