Lokal SEO: Nyckeln till framgång för små och medelstora företag

Den digitala världen ibland kännas överväldigande. Detta är sant för många av oss och inte minst för våra små och medelstora företag som vill göra sig hörda på online-arenan. Att konkurrera med globala jättar på en bredare marknad kan vara svårt. Men i denna ständigt växande digitala era finns det en marknadsföringsstrategi som verkligen kan ge små och medelstora företag en konkurrensfördel: Lokal sökmotoroptimering (SEO).

Lokal SEO syftar till att optimera ett företags närvaro online för att attrahera mer affärsverksamhet från relevanta lokala sökningar på Google och andra sökmotorer. Den är särskilt viktig för företag som tjänar ett geografiskt specifikt område.

Det första steget för att lyckas med lokal SEO är att optimera ditt företags ”Google My Business”-konto. Här listas viktig företagsinformation som adress, öppettider, kontaktinformation och länkar till hemsidan. Att hålla denna information aktuell och konsekvent över hela internet är avgörande för framgång inom lokal SEO.

En annan viktig faktor är recensioner. Google värderar högt företag med positiva recensioner och hög stjärnklassificering. Företag gör därför rätt i att uppmana sina kunder att lämna recensioner. Det är också viktigt att företaget ser till att svara på kommentarer och recensioner – både de positiva och de negativa – i och med att det signalerar att företaget engagerar sig i sina kunder och stärker dess rykte online.

Innehållsmarknadsföring är också ett värdefullt verktyg i den lokala SEO-arsenalen. Genom att skapa kvalitetsinnehåll som är relevant för den lokala målgruppen kan företaget förhöja synligheten och attraktionskraft hos sin hemsida.

När man talar om SEO av det lokala slaget ska man heller inte glömma bort vikten av en mobilvänlig hemsida. En stor del av alla sökningar som görs – både lokala, regionala, nationella och världsomspännande – görs från mobila enheter. Att ha en hemsida som fungerar smidigt på olika skärmstorlekar är således avgörande.

Slutligen, användning av lokala sökord både i innehåll och metadata kan hjälpa sökmotorer att förstå: 1) Var företaget är baserat och 2) Vilka områden de arbetar inom. Genom fokus på lokal SEO kan små och medelstora företag ges en konkurrensfördel. Detta eftersom de får större möjligheter att nå ut till sin mest (och kanske enda) relevanta målgrupp: De lokala kunderna.

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär