Landningssida-design och konvertering

En landningssida är den specifika webbsida som en besökare kommer till efter att ha klickat på en länk eller annons. Sidan är designad för att få besökaren att vidta en specifik handling. Det kan exempelvis handla om att fylla i ett formulär, köpa en produkt, ladda ner en e-bok eller registrera sig för en tjänst. Detta gör att designen av en landningssida är extremt viktig för att öka konverteringsfrekvenserna. I den här texten har vi samlat några tips på hur du kan skapa en effektiv design för din landningssida.

Tydligt budskap

Budskapet är alltid viktigt i kommunikation och webbdesign, och landningssidor är inga undantag. Besökaren bör omedelbart förstå vad sidan handlar om och vilken handling som företaget vill att de ska utföra. Använd därför korta och kraftfulla rubriker och se till att ditt budskap är lätt att förstå.

Relevant och engagerande innehåll

Innehållet på landningssidan måste vara relevant för det som lockade besökaren till sidan från första början. Om en besökare exempelvis klickar på en annons för en gratis e-bok – ja, då bör förstås din landningssidan innehålla information om just e-boken. Därtill också information om dess fördelar och varför besökaren gör rätt i att ladda ner boken. Dessutom bör innehållet – som vid alla former av marknadsföring – vara engagerande och övertygande för att uppmuntra besökaren att utföra den önskade handlingen.

Visuellt tilltalande

Visuella element – såsom bilder, videor och infografik – kan göra din landningssida mer attraktiv och bidra till att förklara ditt budskap på ett mer effektivt sätt. Bilder av produkten eller tjänsten, screenshots, videodemonstrationer eller andra visuella element kan användas för att förstärka ditt budskap/meddelande och uppmuntra till konverteringar.

Enkel och tydlig CTA (Call to Action)

Din CTA – d.v.s. din uppmaning till handling – är kanske den allra viktigaste delen av landningssidan. Det bör vara tydligt vad du vill att besökaren ska göra och CTA:n bör sticka ut på sidan. Ett effektivt sätt är att använda sig av handlingsuppmanande verb och korta, effektiva uttryck, exempelvis: ”Ladda ner nu”, ”Registrera dig gratis” eller ”Köp nu”.

Enkelt ifyllbara formulär

Om din landningssida innehåller ett formulär så bör det vara så enkelt och lätt att fylla i som bara möjligt för besökaren. Ju färre fält ett formulär har desto större är sannolikheten att besökaren kommer att fylla i det. Behöver du mer information från besökaren? Överväg då att använda ett flerstegsformulär där informationen samlas in över flera steg.

Testa och optimera

Slutligen: Våga testa! Det är oerhört viktigt att stöta och blöta landningssidan för att sedan kunna optimera den. Genom att testa dig fram kommer du att få en bredare förståelse för vad som fungerar och vad som inte gör det i interaktionen mellan ditt företag/landningssida och målgruppen. Använd gärna s.k. A/B-testning för att jämföra olika versioner av din landningssida, och ta på så vis redan på vilken variant som ger högst konverteringsfrekvens.

Dags att bygga landningssida? Genom att följa dessa riktlinjer kan du skapa en effektiv design som lockar och konverterar besökare. Kom ihåg att det alltid är en process att optimera och att det kan ta tid att hitta vad som fungerar bäst för din målgrupp och ditt erbjudande.

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär