De negativa konsekvenserna av keyword stuffing inom SEO

Nyligen publicerade vi ett inlägg om begreppet ”Sökordsdensitet” och snuddade få vid det relaterade begreppet ”Keyword Stuffing”. Idag kommer vi att ägna ett helt inlägg åt denna destruktiva SEO-taktik som alla som vill optimera sin hemsida bör undvika. Men låt oss först börja med det grundläggande:

Sökmotoroptimering handlar om att både förstå och arbeta med de algoritmer som sökmotorer använder för att ranka hemsidor. Det innebär att skapa och strukturera innehåll på ett sätt som gör det lätt för sökmotorerna att förstå och indexera. Detta kan, i sin tur, förbättra webbsidans placering i sökresultaten. När SEO-taktiker övergår till försök att medvetet manipulera dessa algoritmer på ett ”oärligt” sätt så kan det leda till mycket negativa konsekvenser för hemsidan. Konsekvenser som faktiskt bidrar till raka motsatsen av det man ämnade göra från början. En av dessa manipulativa taktiker är alltså ”keyword stuffing”.

Keyword stuffing innebär att medvetet överbelasta en hemsida med specifika sökord. Detta gör man i hopp om att förbättra sidans ranking i sökmotorerna. Sådana taktiker kan exempelvis handla om att upprepa samma sökord i texten eller att fylla s.k. meta-taggar med sökord som inte är relevanta för innehållet på sidan.

Så, vad är problemet? Ett stort sådant.

Istället för att förbättra webbsidans rankning kan, och kommer sannolikt, keyword stuffing nämligen faktiskt skada den. Detta beror på att sökmotorer som Google har blivit mycket mer avancerade i deras förmåga att upptäcka och straffa just keyword stuffing. Om en hemsida upptäcks att använda denna taktik kan den straffas. Ett sådant straff är alltså lägre rankning i sökresultaten eller, i värsta fall, att sidan blir helt borttagen från sökindex.

Förutom den negativa påverkan på sökmotorerna – vilket förstås borde ses som tillräckligt allvarligt – kan keyword stuffing också påverka användarupplevelsen av sidan negativt. Texter som är överbelastade med sökord är, som de flesta vet, svåra att läsa och förstå. Detta kan avskräcka besökare och minska chansen för att de återvänder till webbplatsen. Det kan också skapa misstro mot företaget och varumärket eftersom det kan ge intrycket av att företaget försöker manipulera besökaren snarare än att erbjuda värdefullt och relevant innehåll.

Som om det inte sade sig självt bör du – om du vill sökmotoroptimera din hemsida på ett bra sätt – alltid undvika keyword stuffing och de negativa konsekvenser som är påföljden av det. Det är viktigt att du fokuserar på att skapa högkvalitativt, relevant innehåll som – på ett naturligt sätt – inkluderar sökord som är viktiga för din målgrupp och deras sökning. Istället för att fokusera på att inkludera så många sökord som möjligt: Sträva efter att skapa innehåll som är skapar värde för och engagerar din publik. På detta sätt kan du förbättra din SEO på ett ärligt och hållbart sätt, och bygga en starkare, mer trovärdig relation till dina kunder!

Topp 4

Populära nyheter

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär