MARKNADSFÖRING VIA YOUTUBE

Det finns många aspekter att ta hänsyn till när man arbetar med digital marknadsföring. En av dessa är självklart den viktiga frågan om vilka kanaler som målgruppen man vill nå rör sig i. Använder de instagram? Når jag dem via digitala tidningar? Isåfall vilka? Det kan vara komplicerat att svara på. En kanal som däremot delas av de allra flesta människor inom de allra flesta målgrupper, oavsett ålder, kön eller nationalitet, är Youtube. Förutom att underhålla dess 1 miljard användare med videos på söta kattungar är det en oerhört värdefull plattform för marknadsföring. Oavsett vilket företag du representerar och vad ni säljer så kan du räkna med att hitta målgruppen just där.

Funderingar kring marknadsföring via Youtube?

Vad är marknadsföring via Youtube?

Videor väcker uppmärksamhet. I takt med att digitaliseringen sker i allt snabbare takt blir detta medium mer och mer relevant att jobba med i marknadsföring. Det finns idag massor att vinna på att synas och höras på Youtube. Inte nog med att man garanterat hittar sin målgrupp på sidan. Youtube är dessutom både världens näst största sökmotor och näst största webbplats överhuvudtaget, efter Google. Rankingen på Youtube kan betyda mycket för företagets varumärkesbyggande överlag och därför är det väldigt viktigt att synas och höras på plattformen. Det handlar om SEO, att sökmotoroptimera sitt företag och/eller sin vara eller tjänst. Viktigt att påminna om i sammanhanget är dessutom att Google faktiskt äger Youtube. Youtubeklipp värderas därför alltid högt i sökresultaten på Google. Om någon exempelvis googlar på “Norrköpings bästa café” och det är just vad du bedriver kan det vara till stor fördel att synas med ett klipp högt upp i sökresultatet.

Innan videostreaming på nätet kom in i de allra flesta människors liv var TV det enda sättet för företag och organisationer att nå ut med sitt budskap i rörlig bild. TV-reklam finns förstås kvar än idag, men den är långt mycket mer kostsam än vad marknadsföring via Youtube är. Detta trots att det senare både kan nå en bredare publik, men också kan vara betydligt mer träffsäkert mot specifika målgrupper. Genom traditionell TV-reklam betalar man för att företagets reklamfilm ska visas i rutan ett visst antal gånger. På Youtube ser det annorlunda ut. Här får man nämligen möjlighet att betala utifrån utfallet av reklamen. Kostnaden utgår ifrån hur många som har interagerat med den video som företaget har lagt upp.

Att marknadsföra på Youtube har bevisligen många fördelar, och en av de allra främsta är mätbarheten. Plattformen förser oss som marknadsför med mängder av siffror som svarar på hur den specifika annonsen har klarat sig. Hur många visningar har den specifika videon? Hur länge tittar människor på den? Och hur hög placering får den? Detta är extremt viktigt för att få snabba och konkreta svar på vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Med hjälp av all sådan information kan man sedan med bättre precision planera och utveckla framtida kampanjer på Youtube. 

Hur arbetar Biz Media med marknadsföring via Youtube?

Vi har arbetat med annonsering via Youtube för företag inom en rad olika branscher. Vår erfarenhet visar att detta är ett oerhört effektivt sätt att investera i företagets marknadsföring, oavsett vilken målgrupp man försöker nå. Nästan alla människor besöker Youtube regelbundet. Alla prognoser pekar åt samma håll, nämligen att rörlig marknadsföring via Youtube och andra videostreaming-kanaler kommer att bli ännu större inom en snar framtid. På Biz Media arbetar vi med att stärka våra kunders varumärke och lönsamhet. Vi driver trafik mot företagets hemsida med hjälp av olika redskap i vår digitala verktygslåda. I denna verktygslåda är marknadsföring via Youtube en helt central komponent då man önskar sprida företagets budskap och varumärke till fler. Inom digital marknadsföring är detta en av de absolut mest kostnadseffektiva metoder att använda sig av.

Biz Media arbetar alltid i nära samarbete med kunden, och annonsering via Youtube är inget undantag. Tillsammans med företaget vi arbetar med går vi igenom förutsättningar och målbild, och tar med hjälp av analysen fram en strategi för marknadsföringen. Eftersom vi arbetar med många olika grenar inom digital marknadsföring ser vi till att Youtube-kommunikationen sänder samma budskap och signaler som övriga kanaler. Det är viktigt att vara konsekvent och säga samma sak såväl på hemsida, i sociala medier, på Youtube och i andra sammanhang. På Biz Media arbetar vi med Youtube-marknadsföring i team. En grafisk designer ser till att skapa en visuellt snygg och passande kampanj som fångar ögat för den som ser videon. Content för annonserna skapas av våra professionella copywriters tillsammans med kunden, och själva annonseringen sköts av Biz Medias SEO-experter. Vi är övertygade om att det bästa sättet att lyckas med marknadsföring via Youtube är genom att kombinera de olika kompetenser som vi har att tillgå.

Vill du veta mer om hur du kan öka spridningen av ditt varumärke via Youtube? Kontakta oss för ett kostnadsfritt möte!

Fyll i vårt formulär så kontaktar vi dig för en gratis genomgång där vi berättar hur Biz Media kan hjälpa dig och ditt företag när det kommer till marknadsföring via Youtube.

Kontakta oss

Kontakta oss

Eller fyll i vårt kontaktformulär